tirsdag den 29. september 2015

Hermeneutikken


Hermeneutikken

  1. Hvad er ifølge hermeneutikerne forskellen på human- og samfundsvidenskaberne og naturvidenskaberne ?
    1. Naturvidenskaberne søger at forklare sammenhænge og fænomener. Human og samfundsvidenskaberne fortolker dem.  En fortolkning er afhængig af afsenders og modtagers kontekst, hvorimod en forklaring ikke er.
  2. Forklar Schleimachers skelnen mellem hermeneutikkens komparative og divinatoriske tilgang.
    1. Den komparative tilgang forholder sig til den virkelighed vi er i, og tolker ud fra denne. Den divinatoriske tolker ud fra en deres formodninger om en fremtidig scenarie.
  3. Hvad er den hermeneutiske cirkel ?
    1. En måde at beskrive den udvikling der sker, gennem tolkningen af tekster og sammenhænge. Derved opnår man en viden, der så indgår i den fremtidige tolkning, så den viden man tidligere opnåede, nu indgår i det paradigme man arbejder ud fra.
  4. Hvad betyder hensættelse ?
    1. At man som læser, sætter sig i forfatterens sted. Altså prøver at forstå teksten ud fra den kontekst som forfatteren har arbejdet ud fra
  5. Hvad er , ifølge Gadamer, forudsætninger for viden ?
    1. At man har en form for for-forståelse, og arbejder videre fra det grundlag. Man opnår så ny viden på det grundlag, og kan arbejde sig dybere og dybere ind i et givent felt.
  6. Hvad betyder horistontsammensmeltning ?
    1. At en læsers fortolkning af en tekst udfra en anden kontekst end forfatterens, førere til en helt ny forståelse
  7. Forklar forskellen på Diltheys og Gadamers tilgange til hermeneutikken
    1. Diltheys´s tilgang er, at man skal søge at læse en tekst udfra den kontekst den er skrevet i. Altså forsøge at sætte sig ind i de forhold der var gældende da teksten blev skrevet. Gadamer mener derimod, at man skal læse teksten ud fra den kontekst man befinder sig i, og derved kan drage nye og anderledes konklusioner, end forfatterens.
  8. Nævn eksempler på hermeneutiske  problemstillinger fra jeres hverdag.
    1. Evalueringsskemaer brugt til at undersøge elevtilfredsheden. Mange spørgsmål kan  både svar og spørgsmål tolkes på flere måder.
    2. Samtaler om elever. Den sammen elev kan opleves meget forskelligt fra lærer til lærer, så elevens opførsel, uddannelsesparathed osv er et fortolkningsspørgsmål.
  9. Forklar hvordan i kan arbejde hermeneutisk i forbindelse med fx opgaveskrivning.
    1. Jeg mener at igennem egen fortolkning af en given undersøgelse, kan jeg nruge hermeneutikken i opgaveskrivning.
  10. Hvad er ifølge jer hermeneutikkens styrker og svagheder??
    1. Styrkerne er at den kan fortolke et fænomen,  og forholde sig til hvorfor det opstår, og evt hvordan det kan genskabes, eller undgås.  Det kan også bruges i studier af adfærd og samfund, hvor det ikke er muligt at lave et positivistisk studie, da det ikke kan baseres på fakta, men på holdninger.
    2. Svaghederne er, at det giver et resultat, der kan diskuteres. Det skal altid forstået i den kontekst som det lavet i, og kan give et andet output i en anden kontekst. Resultatet kan ikke genskabes, da det er en fortolkning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar